Over Monique Klaassen
Geboren: Dinxperlo 1967
1990-1995 Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens, Kampen
Über Monique Klaassen
Geboren: Dinxperlo 1967
1990-1995 Kunstakademie Contantijn Huygens, Kampen(NL)
.
.
In mijn beeldende uitingen zoek ik naar
LICHT
RUIMTE
HELDERHEID
Er is een verlangen naar
SCHOONHEID
RUST
SERENITEIT
Een kortstondig zijn ergens tussen
HEMEL
&
AARDE
Monique Klaassen (2020)
.
Schilderijen Monique Klaassen (Dinxperlo 1967)
Gedurende de vijf jaren studie aan de Kunstacademie te Kampen (1990-1995) ontwikkelde mijn beeldtaal zich steeds verder van figuratie naar abstractie, waarbij het omslagpunt van figuratie in abstractie voor mij nog steeds een boeiend gegeven is. Binnen dit kader uit mijn vormentaal zich. In eerste instantie inspireerde de wereld en de natuur om mij heen mij en vertaalde zich dit steeds meer in een autonome vormentaal. Deze vormen heb ik in de jaren 1990-1998 in kleine schetsen met pen op papier getekend. Nu zijn deze schetsen vaak het uitgangspunt voor nieuwe schilderijen alhoewel er wel nieuwe vormen en ideeën bijkomen.
De vorm is meestal het uitgangspunt, de kleuren worden intuïtief gekozen. Verder is het aan het schildersproces hoe het schilderij er uiteindelijk uit komt te zien. Dit ligt dus niet vast. Soms heeft dit als consequentie dat een schilderij in een vergevorderd stadium overschilderd wordt en tot een geheel nieuw schilderij leidt omdat ik het schilderij net niet goed genoeg vind.
Vaak probeer ik tot eenvoud te komen in mijn schilderijen. Dit lijkt makkelijker dan het is. Zo is het schilderij “Basic 6, 2013, 190 x 190 cm” geschilderd in meerdere lagen. De gele cirkelvorm bestaat uit zeventien lagen verschillende nuances geel. Het kostte deze zeventien lagen tot ik de juiste geeltoon tevoorschijn had gebracht en de vorm van de cirkel ook juist was.
Monique Klaassen (2017)
Basic 6, 2014, 190 x 190 cm, acryl op katoen
De rode draad in de schilderijen van Monique Klaassen
De rode draad in mijn werk is het samenkomen van het onbewuste met het bewuste.
Dit geldt voor de manier waarop ik een schilderij schilder (technisch, houding t.a.v. het schilder proces) maar ook voor het thema waarbinnen ik werk. Daarnaast is het zoeken naar de juiste balans tussen hetgeen ik aan idee in mijn hoofd heb, welk gevoel ik bij dat idee heb en hetgeen zich in het schilderij aandient. Intuïtie is daarbij de leidraad.
Mijn schilderijen zijn niet beschrijvend of verhalend, alhoewel zij een zeer persoonlijke basis hebben. Dit persoonlijke probeer ik te verbinden met het universele en het collectieve. Daarnaast gaat mijn werk over schilderkunstige vraagstukken zoals het gebruik van een horizontale, verticale of diagonale lijn, kleurgebruik, vorm, transparante lagen en vervloeiïngen van verf.
Der rote Faden in der Malerei von Monique Klaassen
Der rote Faden in meinem Werk ist das Zusammenkommen von Unbewusstem und Bewusstem.
Das bezieht sich sowohl auf die Methode wie ich ein Bild male (was die Technik und die Einstellung hinsichtlich des Malprozesses betrifft), als auch auf das Thema, in dem ich arbeite. Parallel dazu ist es die ständige Suche nach der richtigen Balans zwischen der Idee in meinem Kopf, den die Idee begleitenden Gefühlen und wie sich das im Malprozess auswirkt. Intuition ist dabei der Leitfaden.
Meine Gemälde beschrieben und erzählen nicht, wenngleich sie doch eine sehr persönliche Ebene besitzen. Das Persönliche versuche ich mit dem Universellen und Kollektiven zu verbinden. Außerdem beschäftigt sich mein Werk mit Aspekten in der Malerei wie zum Beispiel die Verwendung von horizontalen, vertikalen oder diagonalen Linien, Verwendung von Farben, Form, transparenten Schichten und zerfließender Farbe.
Monique Klaassen (2013)

Work in Progress
In de periode 1995-1998 zijn in mijn schilderen ongeveer veertig basismotieven ontstaan. Motieven welke intrinsiek zijn ontstaan vanuit een algemeen sferische gewaarwording van de natuur om mij heen en mijn innerlijke leven. Gedurende de Academiejaren had ik steeds weer de behoefte een onderwerp/motief meerdere keren te schilderen. Verschillende mogelijkheden uit te proberen binnen een bepaald motief. Vooral de mogelijkheden richting abstractie te verkennen.
Dit verkennen van een motief, het op verschillende manieren schilderen in techniek en stijl van hetzelfde motief wordt steeds prominenter in mijn werk. Sinds begin 2012 ben ik hier zelfs doelbewust mee bezig en wordt dit langzaam maar gestaag zichtbaar.
Zo verken ik schilderkunstig mijn motieven, tot de innerlijke noodzaak weg is en (soms jaren later) het motief weer opduikt.
Im Zeitraum von 1995 bis 1998 entstanden in meinem Werk ungefähr 40 Grundmotive (Basics). Es sind elementare Figuren, die wie von selbst entstanden sind durch das unbewusste Wahrnehmen von mich umgebender Räumlichkeit und Natur, wie auch meiner innerlichen Befindlichkeit. Schon während meines Studiums an der Akademie hatte ich fortwährend das Bedürfnis ein Motiv bzw. ein Thema mehrmals zu malen. Auch um die verschiedenen Möglichkeiten innerhalb einer bestimmten Form auszuprobieren – vor allem im Bereich des Abstrakten.
Das Erforschen eines Motivs wurde in meinem Werk stets wichtiger und äußert sich darin, das gleiche Thema immer wieder in unterschiedlicher Technik oder in einem anderen Stil malend zu erkunden. Seit 2012 gehe ich damit viel zielstrebiger um. Auch wenn die Zielvorstellung nur langsam, aber doch an Klarheit gewinnt.
Auf diese Weise erkunde ich malend die Motive, bis der innerliche Drang verschwunden ist. Manches Thema taucht erst Jahre später wieder auf.
Monique Klaassen (2012)